eser künyeleri
1 ÜLKE (performans filmi)
Sergilendiği yıllar ve yerler:
2003- “Ülke” ,
performans filmi (İF kısa film festivali), İst. / “Country” , performance film (İF Short Film Festival), İst
“Ülke”,
İstanbul’da Boyacıköy mahallesinin dar sokaklarından birinin köşesinde
konumlanmış, iki katlı eski bir rum evinin sınırları içinde gerçekleştirildi.
Ülke, hem fiziki ve coğrafi sınırlarla belirlenmiş belli bir yaşam alanı olarak
hem de zihinsel /psikolojik bağlamda herkesin “iç ülkeleri” olarak çalışıldı.
Çekim aşaması, sinema dilini deneyimlediğimiz bir başka çalışma sürecini
başlatmış oldu. Montaj ise başlı başına bir yeniden yaratma çalışması.
Yönetim: Zeynep Günsür Kamera:
Ö. Ali Kazma- Tolga Yüceil Montaj:
Tolga Yüceil Yapım: Kaan M. Yüceil
“COUNTRY” is a film project realised in 2003 as a
result of Movement Atelier workshops focusing on the concept of home country,
in both personal and social contexts. It was realized in an old Greek house,
down by the Bosphorous, Istanbul. As a film it has been showned in several
occasions/festivals at universities and private shows in several cities.
Direction Zeynep Günsür Camera:
Ö. Ali Kazma- Tolga Yüceil Editing:
Tolga Yüceil Production: Kaan M.
Yüceil
2.
ÜLKE/ YOL-CULUK/ HAFIZA
Sergilendiği yıllar ve yerler:
2006-
“Ülke/Yol-culuk/Hafıza” (Antakya Çağdaş Sanat Buluşması kapsamında), Antakya / “Country/Journey through Memory” (Antakya
Contemporary Arts Meeting), Antakya
2006-
“Ülke/Yol-culuk/Hafıza” (IETM/İst. Toplantısı kapsamında), (Nnaco/Stüdyo), İst.
/ “Country/Journey through Memory”
(IETM/İst. meeting), (Nnaco/Stüdyo), İst.
Dramaturji: Hareket Atölyesi Yönetmen: Zeynep Günsür Hareket Yönetimi: Deniz Olgay Yamanus Kamera: Fabien Delisle, Tolga Yüceil Montaj:Tolga Yüceil Performans: Gülsu Aren,Sirin
Celikkaya, Meral Erdoğan, Figen Evren, Nilgün Günsür, Sibel Günsür, Zeynep
Günsür, Dizem Kaftan, Deniz Olgay Yamanus, Deniz Boro Polat, Ece Ulutan. Hareket Atölyesi; T.C.D.D Doğu Expresi
Çalışanlarına, Nnaco’ya, Tayfa’ya, Roxy’ye, A77’ye, Hasim Polat, Zeynep
Büyükgökçesu ve Cagri Ekiz’e teşekkür Eder.
|
Ülke
/Yol-culuk/Hafıza iç coğrafyalara -yolculuk- durumu ile uğraşan, belgesel ve
kurgunun birlikte kullanıldığı bir sahne çalışmasıdır. Sahne tasarımı ÜLKE filmini
esas öğesi olarak kullanır. Aynı şekilde belgesel anlatım ile kurgusal
anlatım da iç içedir. TCDD, Doğu Expresi görevlileri veya Kars’da yaşayan
biri, sahnedeki oyunculara katılırlar veya sahne kurgusu içinde yer alanlar;
gerçek halleriyle filmde belirir.
Bölümler: Bekleme/ Öpüşme/ Bebek Odası/ Toplu
Dans/ Yara İzi/ Merdivenden Düşüş/ Manzara Resmi/ Kimlik/ Meral’in
Odası/Göç-İşgal/Yürüyüş
|
“Country
/ Journey through MEMORY”
“Country/Journey through MEMORY” which is a
continuation of the performance film 'Country', but a further exploration and a
journey through the themes of country, memory, social and internal geography by
combining fiction and documentary; film and live performance. Film is a part of live performance. Live performance at
times blends into the film, in other times opposes the recorded images. Stage
setting uses the film as the main space. T.C.D.D east express staff or an
inhabitant in Kars joins the performers on stage. Performers with their
"real" life personas appear in the film, telling about their bodly
wounds. Some of this film's parts has been shooted as a documentary in 2005, in different parts
of Turkey, later combined with some parts of the performance film
"Country", re-edited for our new work. It explores the memory
inhabited in objects around us, in our own bodies; re-thinks and re-arranges
that memory collectively.
Concept -
Dramaturgy: Movement Atelier Director: Zeynep Günsür
Camera : Fabien Delisle, Tolga Yüceil
Editing :Tolga Yüceil Performance : Gülsu
Aren,Sirin Celikkaya, Meral Erdoğan, Figen Evren, Nilgün Günsür, Sibel Günsür,
Zeynep Günsür, Dizem Kaftan, Deniz Olgay Yamanus, Deniz Boro Polat, Ece Ulutan
3.
İNSAN(LIK) HALİ
Sergilendiği yıllar ve yerler:
2007- (İstanbul Dans
Festivali-DBM Toplantısı kapsamında), İst. / “Human(ly) Condition”
(İstanbul Dance Festival- DBM Meeting), İst.(Garajİstanbul Programı), İst.
/ “Human(ly) Condition” (Garajİstanbul), İst.
2008-2010
(0090 Kunstenfestival), Antwerp / “Human(ly) Condition” (0090
Kunstenfestival), Antwerp
(Garajİstanbul Programı), İst. / (Garajİstanbul Programe),
İst.
(Üniversitelerarası Tiyatro Festivali), Adana / (University
Theater Festival), Adana
(Çanakkale Festival), Çanakkale, İstanbul 2010
Avrupa Kültür Başkenti “Black/North SEAS” (Karadeniz ve Kuzey
Denizi/DENİZLER) Projesi Festivali, İstanbul Modern, İstanbul / (Istanbul
2010 Europe Cultural Capital “Black-North Seas” Project Festival Istanbul Modern, Istanbul)
Kendi halimize acıyarak, gülerek, isyan ederek,
cinnet geçirerek, dalga geçerek ve daha bir çok ruh hali içinden bakarken
aklımıza gelenler... Belki de eleştirisini yaptığımız herşeyin kendimizde de
olduğunu bilmekten kaynaklanan bir ruh geçmesi hali, ya da sıkıntılı anların
ötesinde, bir iç geçirme, iç dökme biçimi ve belki de böylece göze görünür hale
gelenlerle birlikte, bir öteye geçme umudu... Bir (lık) hali güzellemesi.
a.
İnsan ırkının, yanlışlar yapabilen, yaşamları hatalarla dolu bir nesil
olduğunu fark ettiği anda bunu betimlemek için kullandıkları söz kalıbı.
b. gereksiz nedenler yüzünden ortaya
çıkabilecek durumları örtmek için de kullanılabilecek betimleyici cümle.
c. Toplum tarafından ayıplı
olarak algılanan davranışlar gerçekleştirildiği zaman ortaya çıkan savunma
mekanizması.
Dramaturji: Hareket Atölyesi
Sanat Yönetmeni: Zeynep Günsür Hareket Yönetmeni: Deniz Olgay Yamanus Işık Tasarım: Yüksel Aymaz Ses Tasarım: Tolga Yüceil Ses Performans: Dilara Polat Performans: Gülsu Okay, Meral Erdoğan,
Nilgün Günsür, Sibel Günsür, Zeynep Günsür, Gamze İneceli, Dizem Kaftan, Ece
Ulutan, Deniz Olgay Yamanus
HUMAN(LY) CONDITION
Things that spring to our minds when we look at our
lives in pity, in laughter, in rebellion, in madness, in mockery and in many
different conditions… maybe it is a condition of soul transference that grows
out of knowing we reflect all that we criticize, or it is a sigh that goes
beyond moments of despair, a pouring heart… and maybe the prospect of crossing
to the other side with all that has become visible … a
love poem for a condition.
- A
pattern of speech used to describe those moments of realization in the
lives of humans, of a life full of mistakes.
- A
descriptive sentence used to cover up situations that can arise
unnecessarily
- A
defense mechanism that kicks in when socially unacceptable behaviours
occur.
- (See:
past condition)
(See: present condition)
(See: future condition)
Concept and Dramaturgy: Movement Atelier Director: Zeynep Günsür Movement Director: Deniz
Yamanus - Sound Design: Tolga Yüceil Lighting Design: Yüksel Aymaz Costume Design: Deniz Olgay Yamanus Performances: Meral Erdoğan, Sibel Günsür,
Nigün Günsür, Zeynep Günsür, Gamze İneceli, Dizem Kaftan, Gülsu Okay, Ece
Ulutan, Deniz Olgay Yamanus – Sound Performances: Dilara Polat
4. aHHval
Sergilendiği yıllar ve yerler:
2009- International iDANS Festival,
Garajistanbul, İstanbul Ekim-Mayıs 2009
2010- 17. Uluslararası
İstanbul Tiyatro Festivali, İstanbul, Mayıs, 2010, Boğaziçi University, Garanti
Cultural Center, İstanbul, Mart 2010
2011- Uluslararası Temp D’image
Festivali, İstanbul, Nisan, 2011; Melez Festivali, Dortmund, Almanya, Şubat,
2012- İstanbul Gösteri Sanatları
Platformu, Perform 2012- Uluslararası Gösteri Sanatları Seçkisi, SAHNE Kadir
Has, 5-8 Nisan, 2012
Lastik atladığımız, yakan-top oynadığımız ve deniz kabuğundan kolyeler
yapıp sattığımız yıllar oldu. Üniversitelerde, “idam cezasını” tartıştığımız
müzakereler yaptık. Bayramlarda, yeni kıyafetleri heyecanla bekledik, yerli
malı haftasında süt içtik, fener alaylarına katıldık. Büyürken, memelere kapak
kapatıldı. Sokaklarda karartmalar oldu, benzin istasyonlarında kuyrukta
bekledik, “bu işyerinde grev var” cümleleriyle okumayı sökenlerimiz vardı. Lale
işkembecisinin önünde silahlar patladı. Elektrikli radyoları açıp, biraz
ısınmasını bekledik. Telgrafın tellerine kuşlar kondu. Eteklerin içine jüponlar
giyildi. Çok hızlı çekirdek yendi. Komşu teyze adlarının Nebahat, Müzeyyen veya
Münevver olduğu yıllar oldu. Sürekli kompozisyon yazdık. Sinek telleri ile
karasinekler avlandı. Bağıra çağıra “All You Need is Love” ve daha edepli
“Akşam oldu Hüzünlendim Ben Yine” söylendi…
(Bir zamanlar oldu, bir
zamanlar olmadı. Engelli iğneler ve muntazam yaralar belirdi. Muhtelif yalanlar
söylendi, muhtelif oyunlar oynandı)
Hamiş: Bu çalışma, tarihin
sivil ve kişisel bir noktadan yeniden yazımı ile ilgilidir. Tarih dediğimizde
bir önceki saati de içeren “geçmiş an”ı; sivil ve kişisel nokta dediğimizde de
otonom algı ve direnişi dahil ettiğimiz bir oyun oynama biçimini kast ediyoruz.
Sanırız böyle. Aslında bazı noktalar hala muallak. Hatta allak bullak.
Referanslar: Hareket Atölyesi Hafızası /Sözlü Tarih, Tanıl
Bora / Türkiye’nin Linç Rejimi, H.E. Adıvar /Mor Salkımlı Ev, Tezer Özlü /
Çocukluğun Soğuk geceleri, Feroz Ahmad /Bir Kimlik Peşinde Türkiye , Zeynep
Sayın /İmgenin Pornografisi, Metin Erksan / Sevmek Zamanı (1965, film)
Müzikler: Ceviz Oynamaya
Geldim /Müzeyyen Senar, Home Comings /Erkan Oğur, Akşam Oldu Hüzünlendim Ben
Yine, Kara Tren, You Are My Sunshine, Çarliston, Bayram Gecesi, Gel Güzelim
Çamlıca’ya, Osman Paşa Türküsü, Hatırla Sevgilim,
Ağlama Değmez Hayat, Uyu
Demeye Geldim, Havuzbaşı, Sevdim bir Genç Kadını, Je ne veux pas Traviller,
Buruk Acı
Tasarlayan ve Sahneleyen: Hareket Atölyesi Sanat Yönetimi: Zeynep Günsür Hareket Yönetimi: Deniz Olgay
Yamanus-Ece Ulutan Işık Tasarımı:
Alev Topal Ses Tasarımı: Tolga
Yüceil Kostüm Tasarımı: Deniz Olgay
Yamanus-Leyla Okan Teknik Yönetim:
Arda İpek Yapım: Nnaco
Hareket Atölyesi: Deniz Olgay Yamanus, Dizem
Kaftan, Ece Ulutan, Gizem Soysaldı, Gülsu Okay, Kaan Yüceil, Leyla Okan, Nilgün
Günsür, Özden Çetin, Sibel Günsür,
Zeynep Günsür
cirCUMstances
Years of jumping rope,
playing dodge ball and selling hand-made necklaces made out of sea shell.
Debating the death penalty in the universities while impatiently awaiting our
new “bayram” clothes. Nurturing ourselves only with domestic products, and
participating in torchlight festivities. Trying to shape our breasts with
teacups. Voluntary dim outs, waiting on
huge lines for gas. Some learned to read with the words: “Strike Here”. As gun
shots were fired in front of the local Soup-Shops, we turned on our
electric-radios and waited for them to warm up. Birds rested on telegraph
lines. We wore hoop skirts and crazily munched sun flower seeds. We had
neighbors with classic names like Nebahat, Müzeyyen or Münevver. We
continuously wrote compositions and hunted flies with plastic gadgets. We
screamed “All You Need is Love” while properly humming “As Night Falls Sorrow
Becomes Me Again”” according to tune…
(Certain times happened, certain times didn’t. Disabled needles were
stuck and impeccable scars appeared. Certain lies were told, certain games were
played.)
Post scriptum: In this
work, history is re-written from a civil and personal angle. “History”
containing the hour before and when joining autonomy and resistance with the
civil and personal angles, a certain style of playing is the result. At least,
we think so. Some angles are still blurry. Actually topsy-turvy.
References: Memory of Movement Atelier artists /Oral History, Tanıl Bora Lynch
Regime of Turkey, Nilgün Marmara /Metinler, H.E. Adıvar / House with Purple
Pendents , Tezer Özlü / Cold Nights of Childhood, Feroz Ahmed /Turkey after an
Identity, Zeynep Sayın / Pornography of the Image, Metin Erksan / Time of Love
(1965, film)
Musics: Ceviz Oynamaya Geldim /Müzeyyen Senar, Home Comings /Erkan Oğur, Akşam
Oldu Hüzünlendim Ben Yine, Kara Tren, You Are My Sunshine, Çarliston, Bayram
Gecesi, Gel Güzelim Çamlıca’ya, Osman Paşa Türküsü, Hatırla Sevgilim, Ağlama
Değmez Hayat, Uyu Demeye Geldim, Havuzbaşı, Sevdim bir Genç Kadını, Je ne veux
pas Traviller, Buruk Acı
Concept/ Dramaturgy and Performance: Movement Atelier Art Direction:
Zeynep Günsür
Movement Direction: Deniz
Olgay Yamanus-Ece Ulutan Light Design:
Alev Topal Sound Design: Tolga
Yüceil Costume Design: Deniz Olgay
Yamanus-Leyla Okan Technical Assistance:
Arda İpek Production:
Nnaco
Movement Atelier: Deniz Olgay Yamanus, Dizem Kaftan, Ece Ulutan, Gizem Soysaldı, Gülsu
Aren, Kaan Yüceil, Leyla Okan, Nilgün Günsür, Özden Çetin, Sibel Günsür, Zeynep Günsür
5. KÜL-KADIN
Sergilendiği yıllar ve yerler:
2013-"work in progress"
gösterimi, İKSV, Salon May, 2013-
2015- Uluslararası İzmir Tiyatro
Festivali, Aralık, 2015
2014-2017 SAHNE Khas, Aralık 2014-
Mayıs 2017
Hareket
Atölyesi Topluluğu'nun son projesi, Külkedisi masalından yola çıkıyor.
Topluluk; kadın psişesi, antropolojik çözümlemeler ve hikaye anlatımı açısından
külkedisine yeniden bakarak, kendilerine ait bir masal yazmak istiyor.
Kül-Kadın,
Hareket Tiyatrosu Topluluğu’nu oluşturan 30-75 yaş arası kadınların kendi
hafızalarındaki Külkedisi ile ilgili
imgelerden yola çıkarak yazdıkları bir masal olmasının yanında, çalışmada
röportajları kullanılan ve sesleriyle varolan bir çok kişinin de katkısıyla oluşan
bir hareket tiyatrosu. Bu seslerin sahipleri İstanbul
şehrinin şu semtlerinde yaşamaktalar- (İstanbul’un Külkedisi semtleri): Balat,
Cibali- Kadir Has Üniversitesi-, Zekeriyaköy, Kocamustafapaşa, Erenköy,
Beyoğlu, Kadıköy, Başakşehir, Kurtuluş, Gazi Mahallesi, Heybeliada.
-Bu projeye başladığımızdan itibaren farklı kültürlerde
anlatılan masallar ve kaynakları ile ilgili birçok araştırma metni okuduk ama
süreç içinde başucu kitaplarımızdan biri haline gelen Kurtlarla Koşan
Kadınlar’ı ve yazarı Clarissa P. Estes’i unutmamak gerekir.-
...Dedi
" dinlenme durma, vahşi ruhu
hatırla/ ete kemiğe büründür şarkılarla/ çıkar at sahte elbiseleri, seni
bekler ezeli , orada vahşi içgüdünün
güzeli / bin yıllık çile doldu." Bunu dedi sır oldu. Ne maval ne martaval.
Bu işitilmedik bir masal.....
Ref: Kurtlarla Koşan Kadınlar (Clarissa P. Estes) /
Bahçıvan (Rabindranath Tagore) / Kişisel cümleler (Atölye) / Müzik: “Neden Bilmem Bu İptila”- beste-güfte: Neveser Kökdeş-
yorum: Eser Noyan & Ece Ulutan
Hikaye/Tasarım/
Dramaturji: Hareket Atölyesi- Sanat Yönetimi: Zeynep Günsür- Hareket Yönetimi: Ece Ulutan- Ses ve Müzik Tasarımı: Ece
Ulutan- Kostüm ve Nesne Tasarımı:
Leyla Okan-Işık Tasarımı: Alev Topal-
Işık Yönetim: Kaan Eman-
Ses Yönetim: Yasin Bardakçı-
Yapım: Nnaco
Hareket Atölyesi Topluluğu: Deniz Yamanus, Ece Ulutan, Gizem Soysaldı, Gülsu Okay, Leyla Okan,
Nilgün Günsür, Sibel Günsür, Zeynep Günsür
CIND-WOMAN
The new
project of Movement Atelier Company is refering to the
Cindrella tale. The project aims to reconstruct the tale through woman
psyche, anthropological analysis and new ways of story telling practices.
Company wants to write a tale of their own.
Cind-Woman
beside being a project of the company members who are 30 to 75 years old of
age, own perceptions and images of Cindrella collected from memory, it also
involves other people’ contributions as voices used in the interviews. The
owners of these voices reside in the city of Istanbul- (The Cindrella districts
of Istanbul): Balat, Cibali- Kadir Has Üniversitesi-,
Zekeriyaköy, Kocamustafapaşa, Erenköy, Beyoğlu, Kadıköy, Başakşehir, Kurtuluş, Gazi Mahallesi, Heybeliada.
-Since we
started to work on this project, we have read and discussed many books and
resources on fairytales throughout the world. But one became the bedside book
of all; “Women who Run with the Wolves” by Clarissa P. Estes-
...Said
“do not take a rest, do not cease, remember the wild soul/ shape in flesh and
bones with the songs/remove the fake clothes, eternal
waits for you where the beauty of the wild instinct resides / thousand years of suffering is swelled” Said
this and vanished into thin air. Neither a yarn, nor a romance. This is an
unheard fable...
Ref: Women
who Run with the Wolves (Clarissa P. Estes) / The Gardener
(Rabindranath Tagore) / Personal Sentences (Atölye) / Music: “Neden Bilmem Bu İptila”- composition-lyrics: Neveser Kökdeş-
interpretation: Eser Noyan & Ece Ulutan
Story/ Design/ Dramaturgy: Movement Atelier- Art
Direction: Zeynep Günsür-
Movement Direction: Ece Ulutan- Sound and Music
Design: Ece Ulutan -
Costume and Prop Design: Leyla Okan- Lighting Design:
Alev Topal- Lighting Assistant: Korhan Boduroğlu/Kaan Eman- Sound Assistant:
Yasin Bardakçı- Production: Nnaco
Movement Atelier Company: Deniz Yamanus, Ece Ulutan, Gizem Soysaldı,
Gülsu Okay, Leyla Okan, Nilgün Günsür, Sibel Günsür, Zeynep Günsür
Yorumlar
Yorum Gönder