eser künyeleri

1      ÜLKE (performans filmi)

Sergilendiği yıllar ve yerler:
2003- “Ülke” , performans filmi (İF kısa film festivali), İst. / “Country” , performance film (İF Short Film Festival), İst

“Ülke”, İstanbul’da Boyacıköy mahallesinin dar sokaklarından birinin köşesinde konumlanmış, iki katlı eski bir rum evinin sınırları içinde gerçekleştirildi. Ülke, hem fiziki ve coğrafi sınırlarla belirlenmiş belli bir yaşam alanı olarak hem de zihinsel /psikolojik bağlamda herkesin “iç ülkeleri” olarak çalışıldı. Çekim aşaması, sinema dilini deneyimlediğimiz bir başka çalışma sürecini başlatmış oldu. Montaj ise başlı başına bir yeniden yaratma çalışması.

Yönetim: Zeynep Günsür Kamera: Ö. Ali Kazma- Tolga Yüceil  Montaj: Tolga Yüceil Yapım: Kaan M. Yüceil  


“COUNTRY” is a film project realised in 2003 as a result of Movement Atelier workshops focusing on the concept of home country, in both personal and social contexts. It was realized in an old Greek house, down by the Bosphorous, Istanbul. As a film it has been showned in several occasions/festivals at universities and private shows in several cities.

Direction Zeynep Günsür Camera: Ö. Ali Kazma- Tolga Yüceil  Editing: Tolga Yüceil Production: Kaan M. Yüceil  





2.      ÜLKE/ YOL-CULUK/ HAFIZA

Sergilendiği yıllar ve yerler:
2006- “Ülke/Yol-culuk/Hafıza” (Antakya Çağdaş Sanat Buluşması kapsamında), Antakya / “Country/Journey through Memory” (Antakya Contemporary Arts Meeting), Antakya
2006- “Ülke/Yol-culuk/Hafıza” (IETM/İst. Toplantısı kapsamında), (Nnaco/Stüdyo), İst. / “Country/Journey through Memory” (IETM/İst. meeting), (Nnaco/Stüdyo), İst.



Dramaturji: Hareket Atölyesi Yönetmen: Zeynep Günsür Hareket Yönetimi: Deniz Olgay Yamanus Kamera: Fabien Delisle, Tolga Yüceil Montaj:Tolga Yüceil Performans: Gülsu Aren,Sirin Celikkaya, Meral Erdoğan, Figen Evren, Nilgün Günsür, Sibel Günsür, Zeynep Günsür, Dizem Kaftan, Deniz Olgay Yamanus, Deniz Boro Polat, Ece Ulutan. Hareket Atölyesi; T.C.D.D Doğu Expresi Çalışanlarına, Nnaco’ya, Tayfa’ya, Roxy’ye, A77’ye, Hasim Polat, Zeynep Büyükgökçesu ve Cagri Ekiz’e teşekkür Eder.

Ülke /Yol-culuk/Hafıza iç coğrafyalara -yolculuk- durumu ile uğraşan, belgesel ve kurgunun birlikte kullanıldığı bir sahne çalışmasıdır. Sahne tasarımı ÜLKE filmini esas öğesi olarak kullanır. Aynı şekilde belgesel anlatım ile kurgusal anlatım da iç içedir. TCDD, Doğu Expresi görevlileri veya Kars’da yaşayan biri, sahnedeki oyunculara katılırlar veya sahne kurgusu içinde yer alanlar; gerçek halleriyle filmde belirir.
Bölümler:  Bekleme/ Öpüşme/ Bebek Odası/ Toplu Dans/ Yara İzi/ Merdivenden Düşüş/ Manzara Resmi/ Kimlik/ Meral’in Odası/Göç-İşgal/Yürüyüş





“Country / Journey through MEMORY”

“Country/Journey through MEMORY” which is a continuation of the performance film 'Country', but a further exploration and a journey through the themes of country, memory, social and internal geography by combining fiction and documentary; film and live performance. Film is a part of live performance. Live performance at times blends into the film, in other times opposes the recorded images. Stage setting uses the film as the main space. T.C.D.D east express staff or an inhabitant in Kars joins the performers on stage. Performers with their "real" life personas appear in the film, telling about their bodly wounds. Some of this film's parts has been shooted as a documentary in 2005, in different parts of Turkey, later combined with some parts of the performance film "Country", re-edited for our new work. It explores the memory inhabited in objects around us, in our own bodies; re-thinks and re-arranges that memory collectively.

Concept - Dramaturgy: Movement Atelier Director: Zeynep Günsür Camera : Fabien Delisle, Tolga Yüceil Editing :Tolga Yüceil Performance : Gülsu Aren,Sirin Celikkaya, Meral Erdoğan, Figen Evren, Nilgün Günsür, Sibel Günsür, Zeynep Günsür, Dizem Kaftan, Deniz Olgay Yamanus, Deniz Boro Polat, Ece Ulutan


3.      İNSAN(LIK) HALİ

Sergilendiği yıllar ve yerler:
2007-  (İstanbul Dans Festivali-DBM Toplantısı kapsamında), İst. / “Human(ly) Condition” (İstanbul Dance Festival- DBM Meeting), İst.(Garajİstanbul Programı), İst. / “Human(ly) Condition” (Garajİstanbul), İst. 
2008-2010 (0090 Kunstenfestival), Antwerp / “Human(ly) Condition” (0090 Kunstenfestival), Antwerp
(Garajİstanbul Programı), İst. / (Garajİstanbul Programe), İst.                              
(Üniversitelerarası Tiyatro Festivali), Adana / (University Theater Festival), Adana
(Çanakkale Festival), Çanakkale, İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti “Black/North SEAS” (Karadeniz ve Kuzey Denizi/DENİZLER) Projesi Festivali, İstanbul Modern, İstanbul / (Istanbul 2010 Europe Cultural Capital “Black-North Seas” Project Festival Istanbul Modern, Istanbul)



Kendi halimize acıyarak, gülerek, isyan ederek, cinnet geçirerek, dalga geçerek ve daha bir çok ruh hali içinden bakarken aklımıza gelenler... Belki de eleştirisini yaptığımız herşeyin kendimizde de olduğunu bilmekten kaynaklanan bir ruh geçmesi hali, ya da sıkıntılı anların ötesinde, bir iç geçirme, iç dökme biçimi ve belki de böylece göze görünür hale gelenlerle birlikte, bir öteye geçme umudu... Bir (lık) hali güzellemesi.

a.      İnsan ırkının, yanlışlar yapabilen, yaşamları hatalarla dolu bir nesil olduğunu fark ettiği anda bunu betimlemek için kullandıkları söz kalıbı.
b.      gereksiz nedenler yüzünden ortaya çıkabilecek durumları örtmek için de kullanılabilecek betimleyici cümle.
c.       Toplum tarafından ayıplı olarak algılanan davranışlar gerçekleştirildiği zaman ortaya çıkan savunma mekanizması.
d.       (bkz: i hali)
(bkz: e hali)
(bkz: de hali)
(bkz: den hali)


Dramaturji: Hareket Atölyesi  Sanat Yönetmeni: Zeynep Günsür  Hareket Yönetmeni: Deniz Olgay Yamanus Işık Tasarım: Yüksel Aymaz Ses Tasarım: Tolga Yüceil Ses Performans: Dilara Polat Performans: Gülsu Okay, Meral Erdoğan, Nilgün Günsür, Sibel Günsür, Zeynep Günsür, Gamze İneceli, Dizem Kaftan, Ece Ulutan, Deniz Olgay Yamanus



HUMAN(LY) CONDITION

Things that spring to our minds when we look at our lives in pity, in laughter, in rebellion, in madness, in mockery and in many different conditions… maybe it is a condition of soul transference that grows out of knowing we reflect all that we criticize, or it is a sigh that goes beyond moments of despair, a pouring heart… and maybe the prospect of crossing to the other side with all that has become visible    … a love poem for a condition.

  1. A pattern of speech used to describe those moments of realization in the lives of humans, of a life full of mistakes.
  2.  A descriptive sentence used to cover up situations that can arise unnecessarily
  3.  A defense mechanism that kicks in when socially unacceptable behaviours occur.
  4.  (See: past condition)
 (See: present condition)
 (See: future condition)


Concept and Dramaturgy: Movement Atelier Director: Zeynep Günsür  Movement Director: Deniz Yamanus  - Sound Design: Tolga Yüceil  Lighting Design: Yüksel Aymaz Costume Design: Deniz Olgay Yamanus  Performances: Meral Erdoğan, Sibel Günsür, Nigün Günsür, Zeynep Günsür, Gamze İneceli, Dizem Kaftan, Gülsu Okay, Ece Ulutan, Deniz Olgay Yamanus – Sound Performances: Dilara Polat



4.      aHHval


Sergilendiği yıllar ve yerler:
2009- International iDANS Festival, Garajistanbul, İstanbul Ekim-Mayıs 2009
2010- 17. Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali, İstanbul, Mayıs, 2010, Boğaziçi University, Garanti Cultural Center, İstanbul, Mart 2010
2011- Uluslararası Temp D’image Festivali, İstanbul, Nisan, 2011; Melez Festivali, Dortmund, Almanya, Şubat,
2012- İstanbul Gösteri Sanatları Platformu, Perform 2012- Uluslararası Gösteri Sanatları Seçkisi, SAHNE Kadir Has, 5-8 Nisan, 2012



 Lastik atladığımız, yakan-top oynadığımız ve deniz kabuğundan kolyeler yapıp sattığımız yıllar oldu. Üniversitelerde, “idam cezasını” tartıştığımız müzakereler yaptık. Bayramlarda, yeni kıyafetleri heyecanla bekledik, yerli malı haftasında süt içtik, fener alaylarına katıldık. Büyürken, memelere kapak kapatıldı. Sokaklarda karartmalar oldu, benzin istasyonlarında kuyrukta bekledik, “bu işyerinde grev var” cümleleriyle okumayı sökenlerimiz vardı. Lale işkembecisinin önünde silahlar patladı. Elektrikli radyoları açıp, biraz ısınmasını bekledik. Telgrafın tellerine kuşlar kondu. Eteklerin içine jüponlar giyildi. Çok hızlı çekirdek yendi. Komşu teyze adlarının Nebahat, Müzeyyen veya Münevver olduğu yıllar oldu. Sürekli kompozisyon yazdık. Sinek telleri ile karasinekler avlandı. Bağıra çağıra “All You Need is Love” ve daha edepli “Akşam oldu Hüzünlendim Ben Yine” söylendi…
(Bir zamanlar oldu, bir zamanlar olmadı. Engelli iğneler ve muntazam yaralar belirdi. Muhtelif yalanlar söylendi, muhtelif oyunlar oynandı)

Hamiş: Bu çalışma, tarihin sivil ve kişisel bir noktadan yeniden yazımı ile ilgilidir. Tarih dediğimizde bir önceki saati de içeren “geçmiş an”ı; sivil ve kişisel nokta dediğimizde de otonom algı ve direnişi dahil ettiğimiz bir oyun oynama biçimini kast ediyoruz. Sanırız böyle. Aslında bazı noktalar hala muallak. Hatta allak bullak.

Referanslar:  Hareket Atölyesi Hafızası /Sözlü Tarih, Tanıl Bora / Türkiye’nin Linç Rejimi, H.E. Adıvar /Mor Salkımlı Ev, Tezer Özlü / Çocukluğun Soğuk geceleri, Feroz Ahmad /Bir Kimlik Peşinde Türkiye , Zeynep Sayın /İmgenin Pornografisi, Metin Erksan / Sevmek Zamanı (1965, film)

Müzikler: Ceviz Oynamaya Geldim /Müzeyyen Senar, Home Comings /Erkan Oğur, Akşam Oldu Hüzünlendim Ben Yine, Kara Tren, You Are My Sunshine, Çarliston, Bayram Gecesi, Gel Güzelim Çamlıca’ya, Osman Paşa Türküsü, Hatırla Sevgilim,
Ağlama Değmez Hayat, Uyu Demeye Geldim, Havuzbaşı, Sevdim bir Genç Kadını, Je ne veux pas Traviller, Buruk Acı


Tasarlayan ve Sahneleyen: Hareket Atölyesi Sanat Yönetimi: Zeynep Günsür Hareket Yönetimi: Deniz Olgay Yamanus-Ece Ulutan Işık Tasarımı: Alev Topal Ses Tasarımı: Tolga Yüceil Kostüm Tasarımı: Deniz Olgay Yamanus-Leyla Okan Teknik Yönetim: Arda İpek Yapım: Nnaco

Hareket Atölyesi: Deniz Olgay Yamanus, Dizem Kaftan, Ece Ulutan, Gizem Soysaldı, Gülsu Okay, Kaan Yüceil, Leyla Okan, Nilgün Günsür, Özden Çetin,  Sibel Günsür, Zeynep Günsür


cirCUMstances

Years of jumping rope, playing dodge ball and selling hand-made necklaces made out of sea shell. Debating the death penalty in the universities while impatiently awaiting our new “bayram” clothes. Nurturing ourselves only with domestic products, and participating in torchlight festivities. Trying to shape our breasts with teacups.  Voluntary dim outs, waiting on huge lines for gas. Some learned to read with the words: “Strike Here”. As gun shots were fired in front of the local Soup-Shops, we turned on our electric-radios and waited for them to warm up. Birds rested on telegraph lines. We wore hoop skirts and crazily munched sun flower seeds. We had neighbors with classic names like Nebahat, Müzeyyen or Münevver. We continuously wrote compositions and hunted flies with plastic gadgets. We screamed “All You Need is Love” while properly humming “As Night Falls Sorrow Becomes Me Again”” according to tune…
(Certain times happened, certain times didn’t. Disabled needles were stuck and impeccable scars appeared. Certain lies were told, certain games were played.)

Post scriptum: In this work, history is re-written from a civil and personal angle. “History” containing the hour before and when joining autonomy and resistance with the civil and personal angles, a certain style of playing is the result. At least, we think so. Some angles are still blurry. Actually topsy-turvy.

References: Memory of Movement Atelier artists /Oral History, Tanıl Bora Lynch Regime of Turkey, Nilgün Marmara /Metinler, H.E. Adıvar / House with Purple Pendents , Tezer Özlü / Cold Nights of Childhood, Feroz Ahmed /Turkey after an Identity, Zeynep Sayın / Pornography of the Image, Metin Erksan / Time of Love (1965, film)
Musics: Ceviz Oynamaya Geldim /Müzeyyen Senar, Home Comings /Erkan Oğur, Akşam Oldu Hüzünlendim Ben Yine, Kara Tren, You Are My Sunshine, Çarliston, Bayram Gecesi, Gel Güzelim Çamlıca’ya, Osman Paşa Türküsü, Hatırla Sevgilim, Ağlama Değmez Hayat, Uyu Demeye Geldim, Havuzbaşı, Sevdim bir Genç Kadını, Je ne veux pas Traviller, Buruk Acı


Concept/ Dramaturgy and Performance: Movement Atelier Art Direction: Zeynep Günsür
Movement Direction: Deniz Olgay Yamanus-Ece Ulutan Light Design: Alev Topal Sound Design: Tolga Yüceil Costume Design: Deniz Olgay Yamanus-Leyla Okan Technical Assistance: Arda İpek Production: Nnaco

Movement Atelier: Deniz Olgay Yamanus, Dizem Kaftan, Ece Ulutan, Gizem Soysaldı, Gülsu Aren, Kaan Yüceil, Leyla Okan, Nilgün Günsür, Özden Çetin,  Sibel Günsür, Zeynep Günsür


5.       KÜL-KADIN
Sergilendiği yıllar ve yerler:
2013-"work in progress" gösterimi, İKSV, Salon May, 2013-
2015- Uluslararası İzmir Tiyatro Festivali, Aralık, 2015
2014-2017 SAHNE Khas, Aralık 2014- Mayıs 2017


Hareket Atölyesi Topluluğu'nun son projesi, Külkedisi masalından yola çıkıyor. Topluluk; kadın psişesi, antropolojik çözümlemeler ve hikaye anlatımı açısından külkedisine yeniden bakarak, kendilerine ait bir masal yazmak istiyor.
Kül-Kadın, Hareket Tiyatrosu Topluluğu’nu oluşturan 30-75 yaş arası kadınların kendi hafızalarındaki Külkedisi  ile ilgili imgelerden yola çıkarak yazdıkları bir masal olmasının yanında, çalışmada röportajları kullanılan ve sesleriyle varolan bir çok kişinin de katkısıyla oluşan bir hareket tiyatrosu. Bu seslerin sahipleri İstanbul şehrinin şu semtlerinde yaşamaktalar- (İstanbul’un Külkedisi semtleri): Balat, Cibali- Kadir Has Üniversitesi-, Zekeriyaköy, Kocamustafapaşa, Erenköy, Beyoğlu, Kadıköy, Başakşehir, Kurtuluş, Gazi Mahallesi, Heybeliada.
-Bu projeye başladığımızdan itibaren farklı kültürlerde anlatılan masallar ve kaynakları ile ilgili birçok araştırma metni okuduk ama süreç içinde başucu kitaplarımızdan biri haline gelen Kurtlarla Koşan Kadınlar’ı ve yazarı Clarissa P. Estes’i unutmamak gerekir.-

...Dedi " dinlenme durma, vahşi ruhu  hatırla/ ete kemiğe büründür şarkılarla/ çıkar at sahte elbiseleri, seni bekler ezeli , orada vahşi  içgüdünün güzeli / bin yıllık çile doldu." Bunu dedi sır oldu. Ne maval ne martaval. Bu işitilmedik bir masal.....
Ref: Kurtlarla Koşan Kadınlar (Clarissa P. Estes) / Bahçıvan (Rabindranath Tagore) / Kişisel cümleler (Atölye) / Müzik: “Neden Bilmem Bu İptila”- beste-güfte: Neveser Kökdeş- yorum: Eser Noyan & Ece Ulutan
Hikaye/Tasarım/ Dramaturji: Hareket Atölyesi- Sanat Yönetimi: Zeynep Günsür- Hareket Yönetimi: Ece Ulutan- Ses ve Müzik Tasarımı: Ece Ulutan- Kostüm ve Nesne Tasarımı: Leyla Okan-Işık Tasarımı: Alev Topal- Işık Yönetim: Kaan Eman- Ses Yönetim: Yasin Bardakçı- Yapım: Nnaco
Hareket Atölyesi Topluluğu: Deniz Yamanus, Ece Ulutan, Gizem Soysaldı, Gülsu Okay, Leyla Okan, Nilgün Günsür, Sibel Günsür, Zeynep Günsür


CIND-WOMAN
The new project of Movement Atelier Company is refering to the Cindrella tale. The project aims to reconstruct the tale through woman psyche, anthropological analysis and new ways of story telling practices. Company wants to write a tale of their own.
Cind-Woman beside being a project of the company members who are 30 to 75 years old of age, own perceptions and images of Cindrella collected from memory, it also involves other people’ contributions as voices used in the interviews. The owners of these voices reside in the city of Istanbul- (The Cindrella districts of Istanbul): Balat, Cibali- Kadir Has Üniversitesi-, Zekeriyaköy, Kocamustafapaşa, Erenköy, Beyoğlu, Kadıköy, Başakşehir,  Kurtuluş, Gazi Mahallesi, Heybeliada.
-Since we started to work on this project, we have read and discussed many books and resources on fairytales throughout the world. But one became the bedside book of all; “Women who Run with the Wolves” by Clarissa P. Estes-

...Said “do not take a rest, do not cease, remember the wild soul/ shape in flesh and bones with the songs/remove the fake clothes, eternal waits for you where the beauty of the wild instinct resides  / thousand years of suffering is swelled” Said this and vanished into thin air. Neither a yarn, nor a romance. This is an unheard fable...
Ref: Women who Run with the Wolves (Clarissa P. Estes) / The Gardener (Rabindranath Tagore) / Personal Sentences (Atölye) / Music: “Neden Bilmem Bu İptila”- composition-lyrics: Neveser Kökdeş- interpretation: Eser Noyan & Ece Ulutan
Story/ Design/ Dramaturgy: Movement Atelier- Art Direction: Zeynep Günsür- Movement Direction: Ece Ulutan- Sound and Music Design: Ece Ulutan - Costume and Prop Design: Leyla Okan- Lighting Design: Alev Topal- Lighting Assistant: Korhan Boduroğlu/Kaan Eman- Sound Assistant: Yasin Bardakçı- Production: Nnaco
Movement Atelier Company: Deniz Yamanus, Ece Ulutan, Gizem Soysaldı, Gülsu Okay, Leyla Okan, Nilgün Günsür, Sibel Günsür, Zeynep Günsür


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hareket Atölyesi Topluluğu cv